9 tips voor een SEO-vriendelijke blog

Het schrijven van een blog post is een vaardigheid. Om uw lezers geïnteresseerd te houden, moet u nadenken over uw geschreven teksten. U moet uw lezers helpen om de belangrijkste ideeën van uw blog post te laten vatten door rubrieken te verstrekken met duidelijke alinea’s. Als mensen uw berichten begrijpen zullen ze het sneller delen. Dus om uw ranking in Google te verbeteren, moet u zeker goed nadenken over uw schrijfvaardigheid!

Voor sommige is het schrijven van blog berichten alleen maar voor SEO doeleinden. Ons team is oneens hierover. Sterker nog, u wilt niet alleen een goede maar ook een SEO-vriendelijke blog-post, uw teksten moeten worden geschreven op een zodanige wijze dat de woorden waarvan u wilt dat die worden gevonden op Google het meest voorkomen. Vaak wordt er schade gedaan aan leesbaarheidsteksten doordat er blindelings teveel zoekwoorden worden gebruikt op plaatsen waar het niet hoort. Dit is dus zeker een afrader! In deze blog post zou ik graag wat tips geven over het schrijven van blog posts die zowel goed leesbaar als SEO-vriendelijk zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat die twee doelen hand in hand gaan.

Veel bloggers beginnen gewoon te schrijven bij het aanmaken van een nieuwe blog post.
Zij kiezen ervoor om te typen wat in hun opkomt. Voor sommigen kan dit voldoende zijn, maar wij gaan voor het complete plaatje. Wij volgen altijd de volgende set van ‘regels’:

1. Denk na voordat u schrijft
Denk goed na over de boodschap van uw tekst. Wat wilt u uw lezers vertellen? En wat is het doel van de tekst?
Wat wilt u dat uw lezers doen op de betreffende pagina? Noteer de antwoorden op deze vragen voordat u begint met schrijven.

2. Noteer de structuur van uw blog post
Begin uw berichten met het maken van een duidelijke structuur. Elk bericht moet een soort inleiding (waarin u uw onderwerp introduceert) hebben, een lichaam (waarin de belangrijkste boodschap is geschreven) en een conclusie (die de belangrijkste ideeën moet samenvatten). Schrijf aan de hand van deze drie onderdelen het bericht dat u wilt schrijven. Nu kan het echte schrijven beginnen!

3. Gebruik alinea’s
Iedereen maakt gebruik van alinea’s, maar zorg ervoor dat de punten die belangrijk zijn onderscheid maken van elkaar. U hoeft een zin niet te starten op een nieuwe regel, gewoon omdat het mooi lijkt. Er moet een reden zijn voor het maken van een nieuwe paragraaf. Elke paragraaf moet één van de belangrijkste onderwerpen zijn. Vraag uzelf af wat het belangrijkste onderwerp van elk paragraaf is. U moet in staat zijn om de hoofdgedachte in één zin samen te vatten.

4. Gebruik koppen
Rubrieken structureren de hele pagina, dus u moet ervoor zorgen om koppen te gebruiken. Ze zijn belangrijk voor de leesbaarheid, maar ook voor de SEO. Rubrieken helpen Google om de belangrijkste onderwerpen van een lange post samen te vatten en kan dus helpen bij het verhogen van uw ranking. Als u wilt dat mensen hun weg weten te vinden in uw artikel, moet u onderverdelingen gebruiken. Onderverdelingen zullen de mensen leiden, en hen helpen uw pagina als het ware te scannen. Zorg ervoor dat uw zoekwoorden worden gebruikt in onderverdelingen, maar gebruik niet al te vaak uw zoekwoorden zodat het niet onduidelijk word voor lezers.

5. Gebruik signaalwoorden
Signaalwoorden in een tekst zijn er om mensen te helpen het belangrijkste onderwerp te begrijpen. Als u bijvoorbeeld wilt dat uw product wordt gekocht, moet u signaalwoorden als: Ten eerste, ten tweede en ten slotte gebruiken. Ook woorden als ‘Toch’ ‘Zeker’ en ‘Inderdaad’ geven uw lezers een duidelijk signaal. Lezers zullen direct een conclusie trekken, om deze reden zijn signaalwoorden erg belangrijk om uw tekst te structureren.

6. Laat andere mensen uw bericht lezen
Voordat u uw bericht publiceert is het verstandig om iemand anders uw bericht te laten lezen. Vraag hem/haar of hij begrijpt wat de belangrijkste boodschap is van uw post. Incorrecte zinnen die niet correct zijn geformuleerd kunnen dan gelijk aangepast worden.

7. Optimaliseer de lengte van uw artikel
Zorg ervoor dat uw artikelen een minimum gebruik van 300 woorden bevat. Google houdt van lange artikelen, als uw artikelen te lang zijn zal dit de lezers ook afschrikken. Dus probeer te stoppen bij ongeveer 700 woorden. En probeer de vuistregels aan te houden: gebruik ongeveer 1 tot 2 procent van uw tekst om het op te vullen met uw zoekwoorden, dat betekend dus dat er in een artikel van 300 woorden zeker 3 tot 6 keer het zoekwoord gebruikt moet worden.

8. Link naar de vorige inhoud
Als u al wat content over het onderwerp van uw huidige functie schreef, vergeet dan niet om die te linken naar uw huidige post. Het zal uw bericht sterker maken, omdat uw dan enig gezag over het onderwerp laat zien. Daarnaast is uw link-structuur ook va belang voor uw ranking in Google.

9. Regelmatig inhoud toevoegen
Het plaatsen van actuele en functionele informatie op uw website zal Google het idee geven dat uw website in leven is. Een website met weinig of haast geen activiteit zal Google minder vaak crawlen omdat het minder aantrekkelijk is om een inactieve website toe te voegen aan de zoekresultaten van Google.

Wish2Web

Wij willen de manier waarop bedrijven online spreken, luisteren en delen verbeteren.

Vrijblijvende offerte

Een offerte is vrijblijvend, en u bent natuurlijk tot niets verplicht. Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn horen wij graag wat uw wensen en doelen zijn zodat wij de offerte zo scherp mogelijk kunnen opstellen.

 

Gerelateerde blog berichten

Meer nieuwtjes & berichten